بنیاد جهانی سُخن گُستران سبزمنش، Sabz manesh Foundation
مجموعه اشعار شاعران معاصر و شاعران جوان و بزرگترین پایگاه ادبی شعر، معرفی شاعران ، طنز، ادبیات فارسی، داستان نویسی، مقاله نویسی، و واژه سازی میباشد.

بزرگداشت هوشنگ ابتهاج در تهران

به گزارش شمیلا شهرابی، عضو فعال و خبرنگار ادبی سبزمنش: عصر  ۱۳ سنبله/ شهریور سال ۱۴۰۱در فرهنگسرای ملل (قیطریه)بزرگداشت امیر هوشنگ ابتهاج به میزبانی کانون ادبی و فرهنگی، هنری فانوس با مدیریت دکتر مریم راد و دبیر اجرایی «حامد مجیدی» و  با حضور فرزندان زنده یاد امیرهوشنگ ابتهاج و اهالی شعر، ادبیات ، موسیقی و هنرمندان برگزار شد.

 

رویا ابراهیمی مجری برنامه با خوانش شعر از زنده یاد سایه و با یادی از مرحوم  عباس معروفی آغاز گر این نشست بود.

 

در ادامه دبیر کانون ادبی  فانوس «حامد مجیدی» به جایگاه آمد و ضمن تشکر از حضور مدعوین هدف خود از تاسیس کانون و تشکیل این نشست را برای حضار عنوان کرد و دقایقی چند سخنرانی کرد.

 

این نشست همراه سخنرانی با محوریت زندگینامه امیرهوشنگ ابتهاج، موسیقی زنده و حضور و شعر خوانی  دکتر حمید  رضا بصیرت، دکتر مریم راد، حسن اسدی (شبدیز)،مهدی گلزاری(گلزار)، رضا رضی پور، شمیلا شهرابی، هاله زارع، نیلوفر داوری، دکترصدف درخشان، شیوا رحیمی، نازنین زهرا اراونه، ماندانا قاسمی و اکبر آزاد ادامه پیدا کرد.

 

در میان برنامه بخش های از کلیپ  زنده یاد امیرهوشنگ ابتهاج (سایه)برای حضار بخش شد.

سخنرانی در خصوص شخصیت برجسته و متفاوت هوشنگ ابتهاج(سایه) با صحبت های دکتر«حمید رضا بصیرت »شروع شد که درخصوص بخش دوم زندگی هنری سایه یعنی موسیقی و نگاه و تاثیر نگرش آن در فرهنگ موسیقی بر نامه گل ها و گلچین قبل و بعد از انقلاب در کشور  بررسی شد.حمیدرضا بصیرت به زندگی موسیقیایی ابتهاج پرداخت و به نکات ظریف و پنهان سایه و موسیقی اشاره کردند.

 

در ادامه دکتر «مریم راد»  شخصیت هوشنگ ابتهاج را در شعر و زندگی را به زیبایی تفسیر و معرفی کرد و علاوه بر آن در خصوص ایدئولوژی شعر سایه نیز بسیار شیوا پرداخت.

 

بخش موسیقی و آواز با علیرضا مرعشی و علی یوسف وندی و تهمینه شهسواری اجرا شد و بانو دروگر نوازنده بیمار پروانه ای با ساز ترمین موسیقی گوشنوازی را اجرا کرد.

 

امیرحسین بهزادی دقایقی را در خصوص هوشنگ ابتهاج سخن گفت و از موسیقی و سختی برگزاری کنسرت ماهور که  امروزه به کنسرت  «سپیده» مطرح است و نحوه ضبط و نگهداری آن توسط کیوان پسر زنده یاد سایه توضیحاتی ارائه دادند.

 

در پایان یلدا یزدانی از آشنایی خود با هوشنگ ابتهاج سخن گفت و در ادامه  با همنوازی تهمینه شهسواری  دو غزل از اشعار خود در وصف زنده یاد (سایه) را دکلمه کرد.

گفتنیست دو روز بعد از درگذشت هوشنگ ابتهاج سایه؛ بنیاد جهانی سخن گستران سبزمنش و هفته نامه سبزمنش به عنوان یک بنیاد جهانی و پاسدار ارزشهای فرهنگی، برای نخستین بار و پیشگام­تر از همه ویژه نامه سبزمنش را با اشعار 58 شاعر از گویشوران تمام کشورها بمناسبت در گذشت امیر هوشنگ ابتهاج سایه، منتشر نمود و این پیشگامی ثبت زرین گزارش­ها شد…

تارنا:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.