بنیاد جهانی سُخن گُستران سبزمنش، Sabz manesh Foundation
مجموعه اشعار شاعران معاصر و شاعران جوان و بزرگترین پایگاه ادبی شعر، معرفی شاعران ، طنز، ادبیات فارسی، داستان نویسی، مقاله نویسی، و واژه سازی میباشد.

دوکتور عبدالصبور نریمان عضو شورای موسسان/ اسپانیا

دوکتور عبدالصبور نریمان عضو شورای موسسین/ اسپانیا

عبدالصبور نریمان  فرزند میرزا عبدالجمیل حسیر در هفدهم جدی ۱۳۵۰ در آستان فاریاب(افغانستان) به دنیا آمد. دروس ابتدایی و ثانوی را  مکتب جرنیل غوث الدین و ابوعبید جوزجانی در شهر میمنه تکمیل کرد. وی دروس صرف و نحو عربی، منطق، فقه و حدیث را در نزد علمای مشهور کوهستانات فاریاب فرا گرفت و بعد از سپری کردن امتحان کانکور در آغاز سال ۱۳۷۳ به دانشکده پزشکی دانشگاه بلخ راه یافت. با روی‌کار شدن طالبان در تابستان ۱۳۷۷ در صفحات شمال کشور،  به جبهه مقاومت ضد طالبان پیوست و بعد از یکسال به کشور ایران مهاجر شد. با سقوط نظام طالبان به کشور برگشت و تحصیلات ناتمام خود را در دانشگاه بلخ به پایه اکمال رساند و در سال۱۳۸۲ از دانشکده طب معالجوی آن دانشگاه فارغ‌التحصیل شد.

در ابتدا به عنوان داکتر طب در کلینیک‌های صحی فاریاب مصروف خدمت بود و سپس در پست‌های مشاوریت وزارت صحت عامه، مشاوریت امور صحی معاونیت اول ریاست جمهوری و مشاوریت ارشد وزارت اقتصاد افغانستان کار کرد. وی مدتی هم معاون سخنگوی وزارت صحت عامه و سخنگوی وزارت اقتصاد جمهوری اسلامی افغانستان بود.

از سال۱۳۶۴ بدین سو در قالب‌های مختلف و زبان‌های فارسی و اوزبیکی  شعر می‌سراید. کارهای روزنامه‌نگاری وی از نوشتن مقالات اجتماعی و ادبی در نشریات محلی ولایات شمالی افغانستان آغاز شد. در آغاز همکار قلمی نشریه فاریاب بود و سپس در انتشار  نشریه‌ دانشجو در سال ۱۳۷۰ و  نشریه جنبش در سال های هفتاد و نه و هشتاد خورشیدی در تهران یاری می‌رساند. او در سال ۱۳۸۲ نشریه هدف را در شهر مزارشریف منتشر می‌ساخت و مدتی نیز مدیرمسوول نشریه اولکه”وطن” و عضو هیات تحریر مجله معاونیت اول ریاست جمهوری بود.

در  زمان تحصیل در مزار شریف، انجمن فرهنگی فاکولته طب بلخ  را مدیریت می‌کرد  و در سال ۱۳۸۶  انجمن ادبی سلسله موی دوست را در  شهر میمنه تاسیس کرد و به رهنمایی شاعران جوان پرداخت. بعد ها این انجمن در سطح پایتخت هم حضور پیدا کرد و چندین برنامه موفق فرهنگی را با همیاری انجمن قلم افغانستان در کابل برگزار نمود.

وی خالق چندین کتاب شعر و مقالات پژوهشی در عرصه ادبیات و تاریخ بوده و صرف  یک مجموعه دوبیتی‌هایش زیر عنوان”صبوری‌هم مرز دارد”  در تهران اقبال چاپ یافته است. سایر آثار داکتر نریمان تا کنون به حله چاپ آراسته نشده است.

وی به عنوان ویرایشگر تا کنون دو کتاب تحقیقی”دو ستاره تابناک شرق” را  ویرایش ومنتشر نموده است. داکتر نریمان از بنیانگذاران جنبش جوانان افغانستان بوده و در نخست ریاست شورای مرکزی جنبش جوانان افغانستان را به عهده داشت و فعالیت اموزشگاه عالی هدف در مزار شریف و  سایر اموزشگاه‌های زنجیره‌ای جنبش جوانان  در سایر ولایات کشور،  محصول  زحمات خستگی ناپذیر وی بود.

وی متاهل بوده، دارای دوپسر و یک دختر  می‌باشد و  اکنون در کشور اسپانیا زندگی می‌کند و آنجا به فعالیت های فرهنگی و آموزشی مشغول است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.