بنیاد جهانی سُخن گُستران سبزمنش، Sabz manesh Foundation
مجموعه اشعار شاعران معاصر و شاعران جوان و بزرگترین پایگاه ادبی شعر، معرفی شاعران ، طنز، ادبیات فارسی، داستان نویسی، مقاله نویسی، و واژه سازی میباشد.

۲۵ نوامبر رویداد تاریخی که برای زنان ثبت شد/ مژده احمدی

مبارزه سالها طول کشید، زنان به قتل رسیدند. جهانیان پی برده، و رویداد تاریخی ۲۵ نوامبر را ثبت تاریخ نمودند.

سالیان زیادی می‌شود که از ۲۵ نوامبر روز خشونت بر زنان توسط فعالین حقوق بشر، حقوق زن، مدافعین حقوق بشر، انجمن ها، نهاد ها، شورا های زنان و زنان برجسته‌ی تجلیل به عمل می‌آید. هدف تجلیل از این روز احترام گذاشتن به تلاش، شجاعت و جسارت خواهران میرابل و همانا تغیر افکار عمومی به سوی نهی خشونت علیه زنان می‌باشد.

۲۵ نوامبر دستاورد مبارزه با شکنجه و کشته شدن زنان است. تاریخچه این روز از جنس زن آغاز گردید، خواهران میرابل؛ سه خواهر اهل جمهوری دومینیکن در سال ۱۹۶۰ میلادی پس از ماه ها شکنجه سرانجام توسط سازمان امنیت ارتش این کشور به قتل رسید.

جرم این سه‌خواهر اشتراک در فعالیت های سیاسی، و صدا بلند کردن علیه جمهوری دیکتاتوری دومینیکن بود.

پس از فریاد این خواهران فعالیت های آنان مورد پیگرد قانونی قرار گرفته؛ و بلاخره ۲۵ نوامبر کشته شده و این روز را رقم زدند.

سالیان زیادی است که به صورت آشکارا در تمام جهان خشونت علیه زنان صورت گرفته؛ و می‌گیرد. در ادوار مختلف خشونت علیه زنان در تاریخ ثبت گردیده است، که زنان بر علیه خشونت، اعاده حیثیت و حقوق شان مبارزه کرده و در راه  این مبارزات خون ریختند، و قربانی های زیادی متقبل شدند، هنوز هم این خون ها در اکثر کشورهای جهان جاریست و زنان در حال مبارزه هستند؛ و برای حرمت گذاشتن به زن بودن شان می‌جنگد.این امر باعث گردید تا مجمع عمومی سازمان ملل متحد ۲۵ نوامبر را در ۱۷ اکتبر سال ۱۹۹۹  روزجهانی “محو خشونت علیه زنان” یا ” مبارزه با خشونت علیه زنان” تصویب کردند.

خشونت علیه زنان یک اصطلاحی تخصصی است که برای توضیح و توصیف کلی کارهای خشونت آمیز علیه زنان به کار برده می‌شود. مجمع عمومی سازمان‌ملل متحد خشونت علیه زنان را 《 هرگونه عملکرد بر پایه جنسیت که بتواند منجر به آسیب رسیدن جسمی” فیزیکی ” روانی و جنسی گردد دانسته، که باعث تخریب و سلب آزادی زنان می‌گردد. ۲۱ سال بعد؛ در سال ۱۹۸۱، در همایشی در بوگاتا، پایتخت کلمبیا، با شرکت مدافعان حقوق زنان در آمریکای لاتین و منطقه کارائیب تشکیل گردید، که باعث پیشنهاد اختصاص دادن روز قتل خواهران میرابل به روز نهی خشونت علیه زنان مطرح شد.

پس از نامگذاری ۲۵ نوامبر؛ در راستای همین تصمیم، یک سال بعد، شورای امنیت سازمان ملل سال 2000 قطعنامه‌ی 1325 را به تصویب رساند که عنوان آن بود: ”زنان، صلح و امنیت”. محورهای اصلی تشکیل  این قطعنامه به پیشگیری مناقشات و خصومت ها در میان کشورها، تامین مشارکت زنان در عرصه سیاست و اجتماع و نیز ممانعت از اعمال خشونت علیه آنها  مربوط می شوند. این قطعنامه مبنی به آن است که خشونت های گوناگون علیه زنان بدون مجازات نمانده، و عاملان آنها به پای میز محاکمه کشیده شده؛ طبق قانون مجازات شوند.

مژده احمدی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.