بنیاد جهانی سُخن گُستران سبزمنش، Sabz manesh Foundation
مجموعه اشعار شاعران معاصر و شاعران جوان و بزرگترین پایگاه ادبی شعر، معرفی شاعران ، طنز، ادبیات فارسی، داستان نویسی، مقاله نویسی، و واژه سازی میباشد.

بزرگداشت فردوسی و زبان فارسی در مجمع فلاسفه ایران

فردوسی و زبان فارسی افتخار همه است...!

بزرگداشت فردوسی و زبان فارسی در مجمع فلاسفه ایران

به گزارش سبزمنش به نقل از انجمن ادبی ایران، آیین بزرگداشت فردوسی با همیاری وهمکاری مجمع فلاسفه ایران، انجمن ادبی ایران ،موسسه مدارا و‌توسعه گفتگو ،بنیاد جهانی سبز منش در روز ۲۵ اردیبهشت برگزار شد.
این بزرگداشت به میزبانی جناب پروفسور سیدحسن امین (مسئول انجمن ادبی ایران و استاد کرسی فلسفه حقوق در مجمع فلاسفه ایران) و پریوش ابراهیمی (دبیر و مجری انجمن ادبی ایران) برگزار گردید و با حضور و استقبال انبوهی از چهره های فرهنگی و فرهیختگان همراه بود.
ابتدا جناب دکتر علی میرخانی (رئیس وسرپرست مجمع فلاسفه ایران)، ضمن خوشامدگویی به باشندگان در جلسه و تقدیر از پروفسور امین، تاریخچه این بنای هفتاد ساله و علت تاسیس آن را بیان کردند . سپس آقای دکتر بهنام دارابی از موسسه مدارا و توسعه گفتگو راجع به چگونگی و انگیزه سرودن شاهنامه که خود حضرت فردوسی در ابیاتی آن را در ابتدای داستان بیژن ومنیژه آورده است، صحبت کردند.

سخنران بعدی جناب دکتر بسم الله شریفی(مؤسس و دبیرکل اجرایی بنیاد جهانی سبزمنش) بودند که راجع به حکیم فردوسی و گرامیداشت زبان پارسی در افغانستان و نیز آشنایی و ارج نهادن مردم شریف افغانستان به فردوسی بزرگ ونیز سایر بزرگان شعر وادب پارسی سخنرانی و نیز شعرخوانی کردند.

سپس جناب آقای عبدالعلی حسینیون از گروه هنرمندان توسعه گرا مطالبی راجع به اهمیت زبان و نقش فردوسی و نیز ضرورت توجه به توسعه و نقش هنرمندان در توسعه فرهنگی و اجتماعی بیان داشتند.

بعد از این سخنرانی ها، استاد مصطفی باد کوبه ای به سخنرانی پرداخته وسروده زیبایی به مناسبت بزرگداشت فردوسی وایران اهورایی آریایی تقدیم حاضران نمودند. همچنین شاعر و عکاس هنرمند حوا شایگان قطعه شعری از سروده های خود را اجرا کردند.
حضور استاد میلاد کیانی استاد مسلم موسیقی و نوازنده کم‌نظیر سنتور در این جمع نیز بسیار ارزشمند بود که سخنرانی کوتاهی داشتند. دیگر سخنرانان این مراسم دکتر علی اصغر فراز و دکتر علی مظفر بودند که هر دو شاعر و دارای درجه دکتری در ادبیات فارسی اند. در این مراسم همچنین خانم سهیلا داود زاده کارشناس ارشد رشته روانشناسی غزل « دوباره می سازمت وطن» سیمین بهبهانی را به مناسبت خواندند . هنرمندان گرامی جناب آقای بهشتی و جناب آقای معصومی نیز با ساز و آواز به این جلسه شور بخشیدند.در خاتمه هم خانم جمالی قطعه ایی از شاهنامه را دکلمه نمودند.
دیگر چهره های حاضر در این نشست عبارت بودند از:
استاد عباس میرخانی ادیب و شاعر پیشکسوت، خانم دکتر محمد از حوزه مدیریت مجمع فلاسفه ایران، دکتر صفی الله ملکی استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران، استاد محمدحسین دانایی نویسنده و پژوهشگر و خواهرزاده جلال آل احمد، دکتر اسدالله مرتضوی مدیر ماهنامه جهان اندیشه، ناصرالدین قاضی زاده فارغ التحصیل فلسفه و روزنامه‌نگار، استاد کیومرث ملکی شاعر و مترجم، خسرو آقایی شاعر و نویسنده، محمود رفیعی (یادها) شاعر و ترانه سرا، کامل قلی پور خوشنویس و آوازخوان، آقای یوسفیان قاضی سابق دادگستری، مریم نایب الصدری حقوقدان و نویسنده، زیبا جوزی کارآموز وکالت دادگستری،خانم ظفر شاهنامه پژوه، خانم حکیمی نوه حکیم سبزواری صاحب منظومه حکمت، خانم جعفری از خبرگزاری جام جم، مهندس جواد عباسی و …در این آیین بزرگداشت تعدادی از شاعران و نویسندگان افغانستانی و اعضای سبزمنش از جمله: کفایت الله واحدی، عبدالاحد احدی، طاهره علیزاده، نورالله نادم و… نیز مشارکت داشتند.
جلسه بعد از اتمام بزرگداشت فردوسی با کلاس هفتگی فلسفه حقوق ایرانی و واکاوی فلسفه حقوق و سیاست در شاهنامه فردوسی توسط جناب پروفسور امین (خالق کتاب هفت جلدی شاهنامه امین ) که هر دوشنبه از ساعت پنچ تا هفت پس از نیمروز در همین مکان در مجمع فلاسفه برگزار می شود، ادامه یافت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.