بنیاد جهانی سُخن گُستران سبزمنش، Sabz manesh Foundation
مجموعه اشعار شاعران معاصر و شاعران جوان و بزرگترین پایگاه ادبی شعر، معرفی شاعران ، طنز، ادبیات فارسی، داستان نویسی، مقاله نویسی، و واژه سازی میباشد.

سردار محمد افضل «تاجیک» عضو شورای موسسان/ پاکستان

سردار محمد افضل «تاجیک» عضو شورای موسسین/ پاکستان

اینجانب سردار محمد افضل «تاجیک» متولد دوم مارچ 1966م در کویته پاکستان می‌باشم، حدود چهارده سال می‌شود وکالت دادگاه عالی جمهوری دولت پاکستان را به عهده بوده، علاوه بر این مسئولیت تامین امنیت شهرستان‌های«بلوچستان» و «چیرمین» را نیز از سوی حکومت پاکستان به عهده دارم. تسلط کامل به زبانهای فارسی، پشتو، اردو، و انگلسی دارم، به زبان فارسی و هویت تاجیکی ام عشق می ورزم.

پدرم  مرحوم خیرمحمد «تاجیک» نیز در حکومت پاکستان ازجایگاه و امتیازات ویژه ی برخور دار بود از جمله می‌شود به ریاست عمومی اتباع پاکستان نشین چون اقوام بلوچ، پشتون، هزاره، اشاره کرد که حتی در بدست آوردن شناسنامه و گذرنامه «تذکره» و «پاسپورت» مهر و تاییدی پدرم لازم بود. بعد از در گذشت پدرم مسئولیتش را دولت پاکستان  رسما بمن سپرد و تا امروز افتخار خدمت‌گزاری به مردمم را دارم.

اتحادیه ی را بنام (تاجیک مرکزی انجمن تاجران) جهت سهولت فعالیت های بازرگانی بازرگانان تاجیکان ساخته ام. مدت ۲۶ سال می‌شود سه روزنامه را تحت عنوان های (روزنامه انجام، هفته نامه تاجیک و ماهنامه الکبیر) در استان‌های مختلف همچون کویته، گوارد، اسلام آباد و… منتشر می‌کنم.

لازم به یاد آوری‌ست که هویت ملت تاجیک پاکستان قبل از کیلی کبیر رو به انقراض بوده و ناچارا وصله ی ناجور اقوام بلوچ و پنجابی و پشتون و دیگر اقوام را به دامان شان پینه نموده بودند تاجای که حتی صحبت با زبان خود را فراموش کرده بودند که خوش بختانه من و پدرم با زحمات بسیار به نتیجه مطلوب دست یافته آنهارا به اصالت شان برگرداندیم و اکنون مناطقی بسیاری در پاکستان به همین نام همچون تاجیک آباد و.. شناخته شده است و منطقه ی کیلی کبیر اولین منطقه ی در جاده البراجنه در قلب شهر کویته است که بسیاری از ادارات دولتی، بیمارستان‌ها و دفاتر انتشارات فعالیت روزمرگی دارند.

اتحادیه تاجیک با پشت کار و زحمات شبانه روزی و پرداخت قربانی فراوان پدرم سردار خیرمحمد «تاجیک» رهبر پیشین اتحادیه تاجیک رسما ثبت دولت پاکستان است. همچنان در استان سند پنجاب و گیل کیت تقریبا 90 فیصد مردمش تاجیک هستند اما زبان خود را فراموش کردند و گیل کیتی صحبت می‌کنند. باید تذکر داد که: اتحادیه ملت تاجیک که به طور رسمی در دولت پاکستان ثبت است، توسط سردارخیرمحمد تاجیک در سال ۱۹۸۵م  ایجاد و مرحوک به طور رسمی رهبرفوق العاده اتحادیه ملت تاجیک پاکستان شد وبخاطر خدمت به مردمش زحمت زیاد کشید. این اتحادیه اراده خدمت به تمام تاجیک ها در پاکستان و پناهندگان در پاکستان دارد که از هیچ زحمت و فداکاری دریغ نکردند و دراین راه قربانی های زیادی دادند.

بدون شک قوم تاجیک مشکلات بیشتر نسبت به اقوام دیگردر پاکستان داشتند اما اتحادیه ملت تاجیک و زحمت شبانه روزی سردارمحمد افضل تاجک این مشکلات را آهسته آهسته حل کرده است.

از 25 الی 30 سال به همین تلاش بودیم و هستیم که مردمان تاجیک که قوم خود را گم کرده بودند و به پشتون، بلوچ و پنجابی پیوسته بودند را با تلاش شبانه روزی دو باره به قوم تاجیک (قوم اصلی شان) باز گردانیم که الحمدلله در زمینه موفقیت خوب داشته ایم. موصوف درایالت بلوچستان ولسوالی های قلات، خوزدارو مستنگ که تعدادی زیادی تاجک ها در آنجا زندگی می کنند خود را در دیوار بلوچ ها شامل کرده بودند آنها راپس به قوم تاجک آورده حالا آنها خود را ملت تاجیک می دانند. همچنان قوم تاجک در رخشانی و یادنی و دیگرقوم های بسیارزیاد است که حالا خود را از دیواری بلوچ ها جدا کرده خود را قوم تاجیک می گویند. درایالت خیبرپشتون خواه صوات، لوردیر، اپردیر، مردان، مانسره پشاور و دیگر ولسوالی های خیبر پشتون خواه که خود را به پشتون ها نسبت می دادند سردارمحمد افضل تاجک آنها را دوباره شامل ملت تاجیک کرد. همچنان گیل کیت بل دستان که مردمش در پاکستان زندگی می کنند در اصل 90 فیصد شان تاجیک هستند و به زبان گیل کیتی صحبت میکنند. در ایالت سند پنجاب در جیلم قوم کیانی زندگی میکنند که در اصل تاجک هستند که در دولت پاکستان افراد کلان دارند مگرزبان شان را گم کردند و به زبان پنجابی صحبت می کنند. آقای سردار محمد افضل تاجیک میگوید: امیدواریم که بتوانیم با همکاری تمام تاجیکان و فارسی زبانان جهان، کنگره جهانی تاجیکان را ایجاد کنیم. آقای تاجیک می افزاید: خوشحالم که بنیاد جهانی سخن گستران سبزمنش و سایت سبزمنش تحت رهبری جوان فرهیخته(الحاج دکتر بسم الله شریفی) و سایر شخصیت ها و دانشمندان جهان ایجاد شده و فعالیت جهانی و گسترده دارد.

من به نمایندگی از تاجیکان پاکستان در کنارهمکاری وپذیرفتن مسوولیت نمایندگی بنیاد جهانی سبزمنش در پاکستان، برای این جمع خوب و با انگیزه استقامت و توانایی بیشتر میخواهم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.