بنیاد جهانی سُخن گُستران سبزمنش، Sabz manesh Foundation
مجموعه اشعار شاعران معاصر و شاعران جوان و بزرگترین پایگاه ادبی شعر، معرفی شاعران ، طنز، ادبیات فارسی، داستان نویسی، مقاله نویسی، و واژه سازی میباشد.

پروفسور(پوهنوال) احمدشاه رفیقی عضو شورای موسسین بنیاد جهانی سبزمنش/ افغانستان

پروفسور(پوهنوال) احمدشاه رفیقی عضو شورای موسسین/ افغانستان

احمدشاه رفیقی فرزند محمدرفیق خان در سال 1331 خورشیدی در ولایت لوگر/ افغانستان چشم به جهان هستی گشود، هنوز کودک بیش نبود که با فامیل به ولایت غزنی رفت و در آن شهر هنرپرور پرورش یافت و شامل  لیسه سنایی شده و از همان جا سند فراغت صنف دوازدهم را بدست اورد، از همان آوان مکتب برای روزنامه سنایی می نوشت و متصدی صفحه هنر و ادب نیز بود. موصوف در سال 1352 شامل دانشکده ادبیات و علوم بشری دانشگاه کابل شد و به سرودن شعر نیزهم از همین سال آغاز نمود و بعد از فراغت از دانشگاه به سویه لیسانس منحیث استاد ادبیات فارسی/ دری در لیسه سنایی تقرر حاصل نمود و الی سال 1361 به تدریس ادامه داد، بعدا در لیسه ابن سینا و متعاقبا در سال 1366 در انستیتوت پیداگوژی کابل تبدیل گردید وبا علاقمندی وظیفه مقدس استادی را ادامه داد .

استاد رفیقی در سال 1369 کورس های ماستری لسان دری را به اتمام رسانیده و با نگارش کتاب تصوف خراسانی موفق به اخذ دیپلوم ماستری(کارشناسی ارشد) گردید وبعد از مدتی منحیث استاد در دانشگاه تعلیم و تربیه کابل  که بعدا به دانشگاه استاد ربانی نام گذاری شد تقرر حاصل نمود  و اعزاز رتبه های علمی را الی پوهنوالی( پروفسوری) در دوره کاری پرافتخارش در همین جا حاصل کرد و برای دفاع از این رتبه پرافتخار کتاب (سیرتصوف در اسلام) را نوشت که سرمایه ایست برای نسل های امروز و آینده و علاوتا برای دانش آموزان دانشگاه ها و دارالمعلمین ها  کتاب (نثر ساده و مرسل) را نوشته است  .

استاد رفیقی دو کتاب مجموعه ی غزلیات دارد به نام های (فروغ عشق) و (نیستان عشق) و شش کتاب منثور نوشته است که هر کدام بار بار اقبال چاپ مجدد یافته است که در کتابخانه های شهر و بعضی ولایات قابل دسترس می باشد علاوتا تصانیف و غزل هایش توسط هنرمندان شناخته شده کشور خوانده شده است .

پوهنوال رفیقی بعد از مدت دوره ی  طلایی کاری چهل ساله ی پرثمرش در سال 1398 به تقاعد(بازنشستگی) سوق داده شد اما باز هم همکاری و رهنمایی اش را از دانش آموزان ادبیات دریغ نداشت و به شکل افتخاری به تدریس پرداخت، علاوتا از طریق شبکه های اجتماعی شایقین شعر وعروض را از رهنمایی های دسوزانه محروم نساخت و در چاپ کتاب ها و مجموعه های شعری دوستان سهم ارزنده گرفته است .

موصوف نیز مانند سایر هموطنان از اوضاع نابسمان کشور متاثر شده و صدمه های اقتصادی دیده است اما هیچوقت وطن را ترک نکرده و با هر شکل ممکن تحمل اوضاع متشنج را نموده و ثابت ساخته است به این وطن از جان و دل عشق و اخلاص دارد عمرش طولانی و رهنمایی هایش مستدام باد.

پروفسور احمدشاه رفیقی بعد از تاسیس بنیاد جهانی سخن گستران سبزمنش و سایت سبزمنش تحت رهبری مؤسس و رییس آن( الحاج دکتر بسم الله شریفی)، عضو فعال سبزمنش شده و متعهد به کارهای بزرگ و جهانی به منظور خدمات ارزنده به اهل شعر، ادیبات و فرهنگ میباشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.