بنیاد جهانی سُخن گُستران سبزمنش، Sabz manesh Foundation
مجموعه اشعار شاعران معاصر و شاعران جوان و بزرگترین پایگاه ادبی شعر، معرفی شاعران ، طنز، ادبیات فارسی، داستان نویسی، مقاله نویسی، و واژه سازی میباشد.

پروفسور امین: هنرخوشنویسی، نماد زیبایی دوستی، ادب و حکمت است

پروفسور سیدحسن امین، فیلسوف، حقوقدان ایرانشناس، عضو مؤسس و دبیر کل علمی- پژوهشی بنياد جهاني سبزمنش، سخنران مهمان نمایشگاه خط صهبای خیال، نمایشگاه خوشنویسی در رشت/ایران بود. وی هنر خوشنویسی را نماد زیبایی دوستی، ادب و حکمت ایرانی خواند. در این نمایشگاه، که در روز شنبه یکم امرداد ۱۴۰۱ افتتاح شد، آثار استاد غلامحسین امیرخانی، رئیس انجمن خوشنویسان ایران، استاد یدالله کابلی خوانساری، چهره ماندگار خوشنویسی کشور در سال ۱۳۸۵، استاد رسول مرادی، عضو سابق شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران و استاد مجتبی سبزه، دارنده مرتبه استادی از شورای ارزیابی انجمن خوشنویسان ایران به نمایش گذاشته شد.
پروفسور امین که به مناسبت برپایی نمایشگاه گروهی آثار این چهار خوشنویس برجسته کشور، به عنوان مهمان ویژه از سوی هنرمندان گیلانی به رشت دعوت شده بود، طی سخنرانی اش ، در تالار مرکزی اداره کل فرهنگ و ارشاد شهر رشت گفت:
هنر خط، چکاد جمال و‌ کمال ایرانی است. یک تابلوی خط، مانند یک اثر نقاشی، یا یک قطعه موسیقی، جذاب و دلپذیر است، با این تفاوت که خوشنویس با بازی با حروف الفبای فارسی و گاهی عربی در سبک های مختلف خط، زیبایی خلق می‌کند و در ظاهری زیبا و صفحه ای چشم نواز، از حروف بی جان زبان معیار، یک تابلوی هنری جاندار ترسیم می کند. این جمال ظاهر هنر خوشنویسی است، اما مهمتر این که خوشنویسان عصاره فرهنگ گرانسنگ ایرانی را با انتخاب بهترین اشعار، کلمات قصار، پند و‌ اندرزها، دستور العمل های زندگی و هشدار های برآمده از تجارب نسل ها در نوشته های خود ماندگار می کنند. هنری که از گذشته های دور قبل از اختراع کاغذ با نگارش کتیبه ها و نگاره ها بر سنگ و گل یا بر در و دیوار، پرده و سفره قلمکار و فرش پیام دل انسان ایرانی را ماندگار کرده است.
تابلو های همین نمایشگاه که به میزبانی و اهتمام نگارخانه حقدوست در رشت از آثار این استادان خوشنویس ارایه می شود، بهترین شاهد صحت این ادعا در رسالت خوشنویسی در راستای انتقال فرهنگ و ادب ما به گونه ای ماندگار از متون کلاسیک به نسل های کنونی و آیندگان است. برای مثال، تابلوهای خطی که در این نمایشگاه کم نظیر گروهی این چهار استاد برای نخستین بار در گیلان ارایه شده است، شامل اشعار بزرگان ادب ما یعنی سعدی ، حافظ، خیام، مولانا، عطار و … است.
مهمان ویژه افتتاحیه صهبای خیال، ادامه داد که در فرهنگ آموزشی و سوابق تعلیم و تربیت ما تا همین نسل خود من یعنی متولدین دهه ۱۳۲۰ هنوز در مقام تعریف و توصیف اشخاص، می گفتند که « خط و ربط» فلانی خوب است. در این تعبیر، «خط »خوب ،اشاره به حد اقل، خوانا بودن اگر نه زیبا بودن خط اشخاص می کرد، و « ربط» خوب، به حسن انشا و قدرت انتقال مفهوم و مقصود در متن مکتوب اشاره داشت. پس، صرف زیبایی خط منظور و مطلوب نبود، بلکه بر انتقال مقصود هم دلالت داشت. یعنی نسبت جمال ظاهر با کمال باطن و پیوند لفظ و معنی هم باید رعایت می شد که تعلیم و تربیت ما بر تناسب و توازن کلام گفتاری و نوشتاری در شکل و محتوی و مضمون توامان تاکید داشت.
در آغاز آیین گشایش این نمایشگاه، ثقفی مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان گیلان ، حضور این هنرمندان کشوری در گیلان به همت مهین حقدوست مدیر نگارخانه حقدوست را نقطه عطفی برای ارتقای هنرهای تجسمی در گیلان خواند و انوش نصر ماسوله هنرمند تئاتر و تلویزیون به نمایندگی هنرمندان گیلانی به میهمانان این نمایشگاه خوشآمد گفت. سپس استاد رسول مرادی خوشنویس برجسته از چگونگی برنامه ریزی برای برگزاری این نمایشگاه با موافقت و پشتیبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان گیلان سخن گفت و در پی آن، استاد یدالله کابلی خوانساری چهره ماندگار خوشنویسی پس از ذکر نکاتی در زمینه هنر خوشنویسی از جایگاه این هنر در جهان معاصر سخن گفت. در پایان این مراسم نیز استاد غلامحسین امیرخانی با سخنرانی جامع خود، حاضران را به فیض رسانید. در نهایت محمود فرضی نژاد رهبر ارکستر دیلمون به اجرای موسیقی محلی پرداخت و در پی اهدای لوح های تقدیر به استادان حاضر در این مراسم پر شکوه از جمله پروفسور امین، از پرتره استاد امیرخانی به ترسیم دکتر مهین حقدوست رونمایی شد و سپس،حاضران به بازدید از نمایشگاه خط این چهار چهره شاخص هنر خوشنویسی پرداختند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.