بنیاد جهانی سُخن گُستران سبزمنش، Sabz manesh Foundation
مجموعه اشعار شاعران معاصر و شاعران جوان و بزرگترین پایگاه ادبی شعر، معرفی شاعران ، طنز، ادبیات فارسی، داستان نویسی، مقاله نویسی، و واژه سازی میباشد.

پروفسورسید حسن امین، (عضو شورای موسسان و دبیرکل علمی- پژوهشی)/ ایران

پروفسورسید حسن امین، (عضو شورای موسسان و دبیرکل علمی– پژوهشی) / ایران

پروفسورسید حسن امین، فیلسوف، حقوقدان، ادیب و شاعر ایرانی، در هفتم آذر ١٣٢٧ در خاندان امین الشریعه سبزواری متولد شد. امین در پنج سالگی به تحصیل پرداخت و در هفده سالگی در ١٣٤٥ به دانشگاه تهران وارد شد.

امین کارشناسی حقوق قضایی و کارشناسی ارشد حقوق خصوصی را در دانشکده حقوق دانشگاه تهران گذراند و فلسفه را نزد استادان بزرگ در حوزه فلسفی تهران آموخت. او دکتری تخصصی را از دانشگاه گلاسگو در انگلستان دریافت کرد. امین در ١٣٧١ پس از ١٥ سال تدریس تمام وقت و طی مراتب استادیاری و دانشیاری و استادی بدون کرسی، به سمت استاد تمام صاحب کرسی ( پروفسور ) در دانشگاه گلاسگو کلدونین ارتقاء یافت.‌ استاد بزرگ او در حقوق در ایران دکتر سیدحسن امامی، در انگلستان پروفسور جان گرانت و در فلسفه علامه حسن زاده آملی بودند. معروف ترین شاگردان او حسن روحانی رییس جمهوری سابق ایران است. امین هفتاد عنوان کتاب و دوصد مقاله علمی به فارسی و انگلیسی منتشر کرده است. ا‌ولین کتاب او دفتر اشعارش در ١٣٤٣ و تازه ترین کتاب فلسفی اش تاملات نابهنگام نیچه و آخرین کتاب حقوقی اش حقوق در جهان اسلام: برشی از دایره المعارف أکسفورد   در سال جاری منتشر شد.

پروفسور امین در حیات خود به عنوان یک شخصیت برجسته بین المللی و یکی از مفاخر ملی ایران معروف شده است. تعدادی از منابع مکتوب در این زمینه عبارتند از :

١- پروفسور داریوش فرهود ( پدر علم ژنتیک در ایران ) در کتاب “ایرانیان جهانی

” ( جلد ششم دانشنامه ایران فرهنگی )، پروفسور امین را درست پس از تنها ایرانی برنده جایزه نوبل ( شیرین عبادی ) یکی از چهره های ایرانی معاصر  معرفی می کند که با معیارهای بین المللی در سطح جهان دارای اشتهار و اعتبار بین المللی اند.

٢- همچنین، پروفسور حسین باهر ( استاد ممتاز دانشگاه شهید بهشتی و چهره سرشناس مدیریت و اقتصاد ) ، در کتاب ” از قم تا رم و بالعکس ” پروفسور امین را در ردیف گاندی، نلسون ماندلا، مهاتیر محمد، آیت الله بروجردی، مهندس مهدی بازرگان و پروفسور محمود حسابی یکی از چهل چهره برتر در روزگار معاصر برشمرده است.

٣- استاد عزت الله فولادوند در کتاب ” فرهنگ زلال ایران ” پروفسور امین را در ردیف ملک الشعرای بهار و دکتر پرویز خانلری و …یکی از فرهنگ سازان ایران پس از مشروطیت شناسانده است.

٤- استاد عبدالرفیع حقیقت در کتاب” تاریخ وقایع فرهنگی ایران از قرن اول تا امروز ” تولد پروفسور امین را به مثابه یک اتفاق فرهنگی در ١٣٢٧ ثبت و ضبط کرده است.

٥. زادروز امین در فهرست ” مفاخر ایران زمین ” از طریق انجمن آثار و مفاخر ثبت شده است.

٦- نام پروفسور امین در سایت رسمی دانش آموختگان شاخص دانشگاه تهران” درست قبل از عزت الله انتظامی و بعد از  حسین الهی قمشه ای و  دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن به عنوان یکی از شاخص ترین دانش آموختگان دانشگاه تهران قید شده است.

٧- پروفسور امین به عنوان یک دانشمند جهانی برای تدریس در دانشکده های حقوق و‌مطالعات آسیایی و آفریقایی به دانشگاه مطالعات خارجی پکن در چین دعوت شد و در آن کشور به عنوان همتا و همردیف علامه محمد اقبال لاهوری که او نیز   هم فیلسوف، هم حقوقدان و هم شاعر بود، مورد تقدیر قرار گرفت.

پروفسور امین، رباعیات امین را در برابر رباعیات خیام، شاهنامه امین را در برابر شاهنامه فردوسی ‌ در تتمیم و‌تکمیل آگ و کمدی الهی امین را در برابر کمدی الهی دانته ساخته است. از دیگر أثار او، تاریخ حقوق ایران، برداشتی از مشاعر ملا صدرا، سلامان و ابسال در چهارده روایت،  بازتاب بودا در اسلام و ایران، ارجوزه های طب سنتی و وحدت وجود در فلسفه و عرفان است. امین در حال حاضر سرپرست علمی دایره المعارف ایران شناسی و مدیر مجله حافظ و استاد دوره های دکتری در دانشگاه های انگلستان، چین، هند و ایران است. پروفسور در کنار همه مشغولیت ها و دغدغه های علمی، اکنون اعضای مؤسس و دبیرکل علمي-پژوهشی بنیاد جهانی سخن گستران سبزمنش نیز میباشد.

استاد امین، ایجاد بنیاد جهانی سخن گستران سبزمنش را در این برهه زمانی یک ضرورت جدی و اساسی می پندارد و شبانه روزی در تلاش گسترش برنامه های بنیاد جهانی سبزمنش میباشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.