بنیاد جهانی سُخن گُستران سبزمنش، Sabz manesh Foundation
مجموعه اشعار شاعران معاصر و شاعران جوان و بزرگترین پایگاه ادبی شعر، معرفی شاعران ، طنز، ادبیات فارسی، داستان نویسی، مقاله نویسی، و واژه سازی میباشد.

کتاب یک جهان تلاش(زندگی‌نامه، بررسی فعالیت‌ها و… دکتر بسم‌الله شریفی) چاپ و منتشر شد

کتاب یک جهان تلاش(زندگی‌نامه، بررسی فعالیت‌ها و... دکتر بسم‌الله شریفی) چاپ و منتشر شد

کتاب یک جهان تلاش(زندگی‌نامه، بررسی فعالیت‌ها و… دکتر بسم‌الله شریفی)تألیف رزیتا دغلاوی‌نژاد، از سوی نشر پژوهشی نو‌ آوران شریف چاپ و منتشر شد

یک جهان تلاش و…(زندگی‌نامه، دیدگاه، بررسی فعالیت‌ها و اشعار دکتر بسم الله شریفی، مؤسس و دبیرکل بنیاد جهانی سخن گستران سبزمنش)، تألیفِ رزیتا دغلاوی نژاد از سوی نشر پژوهشی‌ نو آوران شریف در تهران چاپ و منتشر شد.
به گزارش سبزمنش، این کتاب در 124 صفحه با قطع رقعی در مورد دستاوردها، فعالیت‌ها… و اشعار دکتر بسم‌الله شریفی از سوی بانو رزیتا دغلاوی‌نژاد تألیف شده و امروز راهی بازار کتاب شد. این کتاب شامل مقدمه، بوده و در بخش سوالات‌(مصاحبه) حاوی 55 پاسخ آقای شریفی در زمینه‌های مختلف می‌باشد. عناوین کلی این کتاب: تألیفات(کتابهای چاپ و نشر شده آقای شریفی)، دیدگاه شخصیت‌ها و صاحبنظران، افتخارآفرینی‌ها(دریافت تندیس و نشان‌ها)، شعرهای سروده شده برای بسم الله شریفی،کتابها و رساله‌های نوشته شده در مورد بسم‌الله شریفی، دلایل حمایت مردم و اقشار مختلف جامعه از(بسم الله شریفی)، دیدگاه و فعالیت سیاسی، علایق و خصوصیات، سبزمنش؛ نهادی که جهانی شد، عشق آقای شریفی به زیستگاه‌‌اش(بغلان)، نمونه‌های شعری آقای شریفی، منابع و مأخذ، رزومه(مشخصات) نویسنده کتاب و مقدمه به زبان-انگلیسیINTRODUCTION میباشد.
نویسنده ی کتاب در مقدمه مینویسد:( مدتها بود، نام درخشان(بنیاد جهانی سبزمنش) گوشم را نوازش میداد و با چشمهایم تماشاگر فعالیت، اقدامات و تلاشهایش بودم. زیبابی و با معنایی این نام قشنگ(سبزمنش) و (جهانی بودنش) ذهنم را مشغول ساخته بود، باور داشتم، پشت این اندیشه عالی و تفکر بلند جهانی، حتما شخصیتی پرتوان، با انرژی، هدفمند، با اقتدار، ارزشگرا و با معرفتی قرار دارد. کنجکاوی ام، بیش تر شده بود و در صدد وصل شدن به این بنیاد با ارزشِ جهانی و تامین روابط با مؤسس و مسوول آن بودم، تا عمیق‌تر در مورد فعالیت‌های سبزمنش بدانم و فعالیت‌هایم را با این نهاد جهانی و ارزشمند، وفق داده، با شریک سازی، همسویی و تبادل افکار بتوانیم بیشتر از این درخدمت فرهنگ، ادبیات، هنر و زبان فارسی قرار گیریم.
یکی از دوستان خوبم(الهام وحیدیان) زمینه معرفتم را با مؤسس و دبیرکل بنیاد جهانی سبزمنش فراهم ساخت و از طریق تماس تلفونی، خودم را برایش معرفی کردم و از کارهایش ستایش.
از لابلای صحبت و صدایش که به زبان اصیل و شیرین فارسی حرف میزد، به تفکر والایش پی بردم و خواهان عضویت بنیاد جهانی سبزمنش شدم.
آری! سخن در مورد دکتر بسم الله شریفی(مؤسس و دبیرکل بنیاد جهانی سبزمنش) است؛ شخصیت چند بعدی که استعداد، ظرفیت و توانایی خارق العاده دارد، شعرهایش پر از معانی است و نوشته هایش، مملو از انگیزه، تحرک، عشق، محبت، تلاش و همگرایی.
درخواست عضویتم را تایید نمود و بعد از کمی شناخت، مطالب ارسالی مرا به عنوان(عضو فعال سبزمنش) در سایت جهانی سبزمنش منتشر ساخت.
بیش‌تر در مورد شان به مطالعه پرداختم و با کنجکاوی درخواست مصاحبه دادم، با لبخند پذیرفت و جواب ده سوال مطروحه مرا فرستاد که نشر آن در سایت(شبونه)، (لرداخت)و… با استقبال بی پیشینه مردم مواجه شد. این گفتگو سبب شد تا بیش تر در مورد آقای شریفی بخوانم، بدانم و بنویسم.
یکی از جالبی مساله اینجاست که دکتر شریفی از یک کشور در حال جنگ، در‌‌بدری، نا ملایمات و خشونت سر بلند می‌کند و نه تنها به فکر کشورش(افغانستان) هست، بلکه؛ با تلاش‌های همیشگی‌اش روز‌نه‌ی امید برای شهروندان سایر کشورهای حوزه زبان فارسی شده است و با گذشت هر روز افتخار جدید می آفریند و همگرایی را نه تنها در بعد فرهنگی، بل‌در حوزه مذهبی و دینی یک اصل می‌داند.
چاپ و نشر 21 عنوان کتاب، بنیانگذاری حدود 20 نهاد تعلیمی، تربیتی، فرهنگی، رسانه‌ای و ساختن یک چتر بزرگ جهانی، کار انسان.های عادی نیست، بلکه؛ نبوغ، اندیشه، تلاش، قربانی و زحمت فراوان می‌طلبد تا به این جایگاه و شهرت نیک رسید.
آقای شریفی تا رسیدن به اینجا، هزاران مشکلات، محرومیت و تهدید را سپری کرده است، یعنی می‌سزد او را بیشتر شناخت و از دیدگاه، اهداف و دورنمای ترسیم کرده‌اش برای زندگی، موارد تازه آموخت و او را در بسیاری از حوزه‌ها الگو قرار داد.
با دلایل بیشتر ازین‌ها، تصمیم قاطع گرفتم تا در این برهه‌ی از تاریخ که نخبه‌کشی به یک یک رسم فراگیر تبدیل شده و پاسداری از شخصیت‌ها به باد فراموشی سپرده شده است؛ با قبول مشکلات، از یک شخصیت نخبه، علمی، ژرف‌اندیش، شاعر، روزنامه‌نگار و دوست‌ دار واقعی فرهنگ و زبان پربار فارسی، با نوشتن یک کتاب، پاسداری کنم و سهمم را در تقویت این بنیادِ فرا کشوری و فرا قومی ادا نمایم.
از آقای شریفی خواهان همکاری شدم و خواستم منابع را در اختیارم قرار دهد، بعد از دریافت منابع، اقدام به طرح سوالات کردم و مطالعه خاص که همه مملو از الهام و شورآفرینی است و تحرک افزا؛ خدا را سپاس که امروز نتیجه کارم را شما می خوانید.
این کتاب شامل دو بخش است، بخش اول آن پاسخ به 55 پرسش من است که شامل بخش های مختلف زندگی شخصی، خانوادگی و فعالیت‌های آقای دکتر شریفی می باشد.
در بخش دوم با استفاده از منابع، مطالب به شکل تفصیلی آورده شده و در اخیر با جا دادن 13 قطعه شعر آقای شریفی و ذکر منابع، کتاب را به اتمام رسانیده ام. امیدوارم این کار کوچک من مورد توجه هییت رهبری بنیاد جهانی سبزمنش و فرهیخته گان نخبه پرور، قرار گرفته و در امر ترویج فرهنگ شایسته سالاری و ارج‌گزاری به شخصیت‌ها، مؤثر واقع گردد).

کتاب‌ها و پایان‌نامه‌های نوشته شده در مورد فعالیت‌های دکتر بسم‌الله شریفی از سوی شهروندانِ(مصر، افغانستان و ایران):

1- از کتاب «غزنه در آیینه شعر» تا شناسنامه و دستاورد‌های مؤلف آن (بسم‌الله شریفی)، مؤلف: دکتر اسماء أمین حسن فرحات، استاد دیپارتمنت زبان و ادبیات فارسی دانشکده مطالعات اسلامی دانشگاه الازهر کشور مصر. مترجم: دکتر سید ابراهیم حکمت (رییس و استاد دانشگاه خصوصی آریا)
2 – نگاه تحلیلی بر اشعار بسم‌الله شریفی، پایان‌نامه کارشناسی، تهیه‌کننده: نادیه نوری؛
3- چشمه‌ی مهر(زندگی‌نامه و بررسی اشعار بسم الله شریفی)، مولف: نادیه روشنگر انوری، نشر سارات و سبزمنش، 1401، تهران؛
4- یک جهان تلاش و…(زندگی‌نامه، دیدگاه، بررسی فعالیت‌ها و اشعار دکتر بسم الله شریفی، مؤسس و د‌بیرکل بنیاد جهانی سخن گستران سبزمنش)، مولف: رزیتا دغلاوی نژاد، ناشر: نشر پژوهشی نوآوران شریف، 1402؛
گزارش از: عبدالقاهر خیرخواه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.