بنیاد جهانی سُخن گُستران سبزمنش، Sabz manesh Foundation
مجموعه اشعار شاعران معاصر و شاعران جوان و بزرگترین پایگاه ادبی شعر، معرفی شاعران ، طنز، ادبیات فارسی، داستان نویسی، مقاله نویسی، و واژه سازی میباشد.

گذری کوتاه بر نمایش”چوپان” همراه با سحر رستمیان

گذری کوتاه بر نمایش"چوپان" همراه با سحر رستمیان

سحر رستمیان و روایتی از نمایش چوپان در ایران:

تا اینجا اجرای قابل قبول و پر مخاطبی در ایران داشته ایم و بازخوردهای بسیار خوبی از مخاطبان خصوصا اساتید دریافت کرده ایم

نمایش چوپان به نویسندگی و کارگردانی میثم ترکمند از ۲۴ اردیبهشت/ثور در تماشاخانه اهورا به صحنه رفته است. نمایشی که با ترکیبی از بازیگران باتجربه و جوان توانسته بخوبی توجه منتقدان این رشته هنری را به خود جلب نماید.

به بهانه استقبال خوب از این نمایش از سوی مخاطبان و منتقدان با یکی از بازیگران این نمایش به گفت و گو پرداخته ایم. گفت و گویی با سحر رستمیان بازیگر تئاتر و فیلم های کوتاه که در عرصه پژوهش های نمایشی نیز دستی به قلم دارد.

 

– کمی از حال و هوای نمایش چوپان برای مخاطبان ما صحبت کنید

چوپان نمایشی ایرانی و یک داستان انتقادی اجتماعی … با چاشنی طنز است که به مشکلات امروز جامعه بصورت نمادین پرداخته ، که با تلفیقی از موسیقی سنتی و سما حال و هوای عرفانی دارد .چوپان پر از تمثیل از بطن معضلات و نیاز روز جامعه ی امروز ماست

– نمایش چوپان برای مخاطبان خودش چه پیامی دارد

به نظر من پیام چوپان به مجموعه ای از کمبودها و ارزش های کمرنگ شده در اجتماع امروز اشاره دارد همدلی ، عشق به نوع و هم جنس به آب و خاک و طبعیت در حال انقراض و به نوع دوستی

– خانم رستمیان شما یکی از بازیگران اصلی این نمایش هستید و با مخاطب در ارتباط مستقیم هستید بنظر شما چوپان تونسته با مخاطبان خودش ارتباط بگیره ؟ و بازخورد مخاطبان پس از دیدن نمایش چه بوده

چوپان از دل و درد جامعه است صحبت از ناگفته هایی است که همه ی مخاطبان امروز تئاتر نیاز دارند که ببینند و بشنوند. مثل یک نسیم خنک وسط هوای داغ تابستان روح مخاطب را نوازش داده .
تا اینجا اجرای قابل قبول و پر مخاطبی داشتیم و بازخوردهای بسیار خوبی از مخاطبان خصوصا اساتید داشتیم

 

– کمی خارج از چوپان صحبت کنیم. شرایط تئاتر و نمایش ایران رو طی این سالها چطور می بینید؟

تئاتر ما همیشه مظلوم و آسیب پذیر بوده به دلیل شرایط اقتصادی و اجتماعی موجود و عدم دسترسی به رسانه های پر مخاطب برای تبلغ و هزینه های سنگین تبلیغات تئاتر از حمایت کمتری برخوردار بوده و هست و تا اینجا چراغ تئاتر با دل و جان و تلاش ستودنی اهالی تئاتر روشن مانده . هنر و خصوصا تئاتر پویا نیاز جامعه ی امروز برای فرهنگ سازی و تبادل افکار است و امیداورم که به جایگاه اصلی خودش دست پیدا کند

 

– بعد از شروع پاندمی کرونا تقریبا دو سال اجرا های صحنه تعطیل شد آیا این وقفه و تعطیلی تاثیری بر شرایط نمایشی ایران داشته ؟

شروع و پاندومی کرونا مانند تمام گروه های اجتماعی تئاتر رو هم بسیار تحت تاثیر قرار داد و تعطیلی سالن ها اهالی تئاتر را مانند تمام قشرهای آسیب پذیر دچار چالش کرد. عدم حمایت مراکز دولتی و خصوصی موجب ضررهای مالی و مشکلات معیشتی زیادی برای خانواده ی تئاتر بود

 

– اگر بخواهید یک توصیه برای بازیگران جوان این رشته هنری داشته باشید چه نکته ای هست؟

من به عنوان عضو کمترین و کوچک این خانواده به علاقمندان این رشته ی هنری توصیه میکنم که در وهله ی اول آموزش و تلاش مداومت سختکوشی مطالعه مطالعه مطالعه و مطالعه … را بصورت پیگیر و پویا در اولویت قرار بدهند .
هنر تئاتر نیازمند پژوهش و عشق و پویایی و صبر است و بس .

قابل ذکر است که نمایش چوپان تا ۱۲ خرداد/ جوزا در تماشاخانه اهورا سالن روزا روی صحنه می رود…

 

مصاحبه‌ از: مهدی بیرانوند روژمان

نظرات بسته شده است.