بنیاد جهانی سُخن گُستران سبزمنش، Sabz manesh Foundation
مجموعه اشعار شاعران معاصر و شاعران جوان و بزرگترین پایگاه ادبی شعر، معرفی شاعران ، طنز، ادبیات فارسی، داستان نویسی، مقاله نویسی، و واژه سازی میباشد.

مراسم عرس مولانا با حضور سبزمنش

مراسم عرس مولانا با حضور سبزمنش

به گزارش سبزمنش، جمعه شب اول دی۱۴۰۲، مجلس بزرگداشت مولانا در شب درگذشت او معروف به «عرس مولانا» به رسم سلسله مولویه و درگاه مولانا درقونیه با حضور کانون جهانی سبزمنش، در تهران برگزار شد. پروفسور سیدحسن امین دبیرکل علمی پژوهشی بنیاد جهانی سخن گستران سبز منش در این مراسم که به ابتکار « گروه دوستداران مثنوی خوانی ایران»، برای اول بار همراه سماعی به تقلید از قونیه در تهران انجام شد، در سرتاسر مراسم حضور داشت و این مراسم را نمادی از دلبستگی مشترک ایران، افغانستان و ترکیه به چهره جهانی مولانا دانست. پروفسور امین تأکید کرد که این مراسم وحدت بخش، اشخاص زیادی را از اعضای انجمن های ادبی تهران و اکثریت شرکت کنندگان شیعه گرفته تا نقشبندیه تربت جام و بندرترکمن و گروه دف زنی اخوان سنندج که اهل سنت اند ، همه را حول محور نام مولانا جمع کرده است،. وی افزود که:
اولا، واژه عرس (مخفف عروس) که در ترکیه و هند برای رحلت و درگذشت مولانا و دیگر عارفان به کار می رود، ربطی به عروس و مناسبتی با عروسی که یک واژه فارسی است، ندارد، بلکه تلفظ اصیل آن عروج است که به غلط واژه عروج عربی در ترکیه، حرف آخر آن از جیم به سین تصحیف شده است و متاسفانه در فارسی هم امروز به تقلید ترکیه همین واژه عرس متداول شده است.
ثانیا، سالهاست که تعدادی از ایرانیان برای دیدن مراسم رقص سماع در شب درگذشت مولانا معروف به «عرس» (یعنی همان عروج یا پرواز روح مولانا از کالبدش) به قونیه می روند و دولت ترکیه و مردمان قونیه، با داشتن شم اقتصادی و سیاست جذب گردشگر، اشتیاق عرفان دوستان ایران و کشورهای دیگر را برای حضور در این مراسم معنوی ، بهانه و وسیله ای برای جذب توریسم و رونق گردشگری قرار داده اند و خوب از آن بهره می برند. در حالی که نه مردم افغانستان از زادگاه مولانا در بلخ چنین استفاده ای کرده اند و نه ما در ایران از آرامگاه مشوق و ‌پیشقراول او عطار در نیشابور یا آرامگاه مربی انگیزشی او شمس تبریزی در خوی توانسته ایم، هیچ‌ بهره مادی یا معنوی بگیریم.
ثالثا، امسال برای اول بار مراسم عروج یا عرس در تهران برگزار شد و این جای خوشحالی است که ما بتوانیم از این پس این مراسم را با همیاری همه علاقه مندان در داخل کشور خودمان برگزار کنیم.
گفتنی است که پروفسور امین به همین دلایل از چند سال گذشته در طرح «از قونیه تا خوی» هم برای بازسازی آرامگاه شمس تبریزی در خوی و جایگزینی خوی در ایران به جای قونیه در ترکیه مشارکت داشته و در هفتمین «همایش چهار روزه بین المللی شمس و مولانا» باحضور مسئولان محلی خوی از جمله نماینده خوی در مجلس و فرماندار خوی در این زمینه سخنرانی کرد و پیشنهاد برگزاری عرس را در خوی مطرح نمود.
امین پس از مراسم فرهنگی هنری عرفانی سماع در شب پرواز ( عرس) مولانا در تهران، اظهار امیدواری کرد که مراسم عروج یا به اصطلاح ترکیه و هند «عرس» مولانا که امسال به دعوت گروه دوستداران مثنوی خوانی در تهران گردانندگی شد، از سال آینده همزمان با تهران در خوی هم در آرامگاه شمس تبریزی و در نیشابور در آرامگاه عطار هم برگزار شود و با پروژه فرهنگی و موسیقایی « از قونیه تا خوی» با همراهی هنرمندانی همچون فاضل جمشیدی از یک طرف و با مشارکت شورای شهر و میراث فرهنگی خوی و برگزارکنندگان همایش بین المللی شمس و مولانا از طرف دیگر هماهنگ گردد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.