بنیاد جهانی سُخن گُستران سبزمنش، Sabz manesh Foundation
مجموعه اشعار شاعران معاصر و شاعران جوان و بزرگترین پایگاه ادبی شعر، معرفی شاعران ، طنز، ادبیات فارسی، داستان نویسی، مقاله نویسی، و واژه سازی میباشد.

عالمه (رنا مقتدر)

عالمه (رنا مقتدر)

عالمه (رنا مقتدر) شاعر سپیده نگار، ونویسنده ی شهیر افغانستانی در  28شهریور (سنبله)سال 1356 خورشیدی در ناحیه سوم گذر سلطان غیاث الدین شهر خداوندگار بلخ، چشم به دیار هستی گشوده و سکوت حاکم برفضای خانواده را برهم زده است.

رنا مقتدر آموزگار است و مدرک دانش آموختگی خود را از دانشگاه بلخ دانشکده زبان و ادبیات پارسی به دست آورده است. او به زبان های پارسی دری و پشتو تسلط کامل داشته و با واسطه ی این دو زبان رسمی کشور می تواند خوب بنویسد و به پژوهش و کاوش وتحلیل موضوعات مختلفه بپردازد.

بانو رنا مقتدر با آقای وحید مصطفی از سال ۱۳۸۲ هجری شمسی به این سو زندگی مشترک را آغاز کرده و خیابان هستی را مشترکن گام میزنند.

رنا مقتدر آفریدگار مجله کمیته فرهنگی انستتیوت نفت و گاز بلخ گرداننده صفحه انستتیوت نفت وگاز بلخ  بوده و عضویت روزنامه های عصر شعر، واژه نامه ی که در تهران نشر می شود، وبلاگ صدای زنان، جنبش های بانوان، ویب لاگ شگرد شعرجوان و اجتماع در محور انسان دوستی را دارا می باشد که خود آن را در شمار فعالیت های مدنی اش می پندارد.

بن نگاه و ریشه ی پندار سیاسی اش اسلامی بوده و تمام فعالیت های سیاسی اش بر همین محور می چرخد.

رنا مقتدر که دمی از کتاب خوانی و مجالس مربوط به رونمائی (کتاب)ها به دور نیست درضمن عضویت نهاد خوش نویسان بلخ، نهاد فرهنگی بابه میرزا، خانه شعر و خانه داستان به مطالعه ی آثار اندیشمندان و پژوهشگران کهن ومعاصر خیلی علاقمند است وشایق کتاب های چون، رمان شعر، دیبورا، اثر از حامد مقتدر،  هوای تازه، باغ آیینه، لحظه ها و همیشه، مرثیه های خاک، در آستانه، حدیث بی قراری ماهان، شاهنامه ی فردوسی، مجموعه ی آثار خورخه لوئیس بورخس، مسیح باز مصلوب یا آخرین وسوسه ی مسیح اثر نیکوس کازانتزاکیس، دکترژیواگو اثریوریس پاسترناک و از عشق وسایه ها اثر ایزابل النده، است. به شخصیت ها و فلاسفه ها و نویسندگان شناخته ی شده ی دنیا، نیچه، گوته، والتر، گونتر،ادریر، هنگلس،لاسون فریدریک ویستر، کانت، جان موریس رابرتس، نوام چمسکی، طه حسین، ابن سینا، صدیق افغان، رابیندر انات تاگور، صادق هدایت شاعر کوردستان عراق شیرکو بیکس احترامی ویژه ی دارد.

رنا مقتدر خود را در فضای عاشقانه و انسانی راحت احساس کرده و شعر، مطالب تازه و بحث های مربوط به مدرنیته برایش لذت بخش بوده؛ صمیمت، صداقت وپاکیزگی های درونی را از جمله نقاط قوت خود می گوید برعکس نابسامانی های اجتماعی را ضعف خود می پندارد. به شعر، داستان و درکل نویسندگی علاقمند است و به ورزش عشق می ورزد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.