بنیاد جهانی سُخن گُستران سبزمنش، Sabz manesh Foundation
مجموعه اشعار شاعران معاصر و شاعران جوان و بزرگترین پایگاه ادبی شعر، معرفی شاعران ، طنز، ادبیات فارسی، داستان نویسی، مقاله نویسی، و واژه سازی میباشد.

صالحه واهب واصل عضو شورای موسسان/ هالند

صالحه واهب واصل عضو شورای موسسان/ هالند

صالحه واهب واصل در ۱۳۳۹هـ، ش مطابق به ۱۹۶۰م در کابل چشم بدنیا گشود. بعد از دوره ابتدائیه در لیسۀ زرغونه و بالاخره بقیه تحصیلاتش را با درجۀ مافوق لیسانس در رشتۀ تجارت و مارکیتنگ در دانشگاه کابل به اتمام رسانید. در ۱۹۸۹ مهاجر شد و مدت سی سال شد که در هالند به سرمی برد. در هالند همچنان رشته های کدرنرس، حساب داری کمپیوتری و عملی، شناخت کمپیوتر، کورس آموزشی موسیقی (cobase pro 10)‌‌ تایپنگ و دفترداری رسمی و شخصی را فرا گرفت. ۲۱ سال به حیث کدرنرس ایفاءِ وظیفه کرد. وی در کنار درس ها و کار بیرون به شکل افتخاری با انجمنهای زنان، مهاجرین افغان و نهاد های فرهنگی بیرون مرزی همکاری کرد.

از ۲۰۰۷ الی ۲۰۱۳ با «فصلنامه بانو» منحیث صفحه آرا، دیزاینر پوش و مدیر مسؤول همکاری کرد. فعلاً مسؤول صفحۀ «ادبیات پارسی» دراین فصلنامه میباشد. از ۲۰۰۹ الی ۲۰۱۲ به حیث مدیر مسؤول مجلهٔ جوهر  فعالیت نمود. در ۲۰۱۰ مدیر مالی «کمسیون زنان اتحادیۀ انجمن های افغانها در هالند» و از ۲۰۱۲ الی ۲۰۲۲سمت ریاست این کمیسیون را پیش برده که هنوز درین سمت فعالیت دارد . از فبروری ۲۰۱۰ عضویت هیأت مدیرۀ وبسایت «افغان جرمن آنلاین» را کسب کرد. ۲۰۱۴ به کنفرانس (L2L – Learn to Learn) که یک کنفرانس ششماهۀ اروپائی بود اشتراک کرد، در ۲۰۱۵ با یک گروپ از افغانهای به صفت نمایندگان کلتوری افغانستان در برنامۀ (Expo) بین المللی در شهر میلان ایتالیا اشتراک ورزید.  وی در سال ۲۰۱۵ قادر به ایجاد یک «انسکلوپیدیای» زبان پارسی زیر نام (قاموس کبیر افغانستان) به طور آنلاین شد. خانم واهب در ۲۰۱۹ ادبیات پارسی را در دانشگاه تهران به صورت آنلاین فرا گرفت که فعلاً دانش آموز مقطع دکتورای ادبیات غنایی پارسی میباشد.

در ۲۰۱۶ توانست عضویت نهاد «جمهوری سخن»، در ۲۰۱۷ عضویت رسمی «انجمن پوهنتون های افغانستان و جرمنی» را به نام «دَوگ» و در همین سال عضویت نهاد (همیاری زنان افغانستان در اروپا) و نهاد (شورای زنان افغان) را در هالند کسب نماید. خانم واهب نقاش توانا و دیجیتال دیزاینر موفق نیز میباشد و بیشتر از ۱۰۰۰ دیزاین و ۶۰ تابلوی نقاشی دارد.  در۲۰۱۹ عضو انجمن قلم افغانستان شد و در ۲۰۲۲ عضویت بنیاد سخن گستران سبزمنش را منحیث نماینده این بنیاد در هالند حاصل کرد.

خانم واهب واصل ۴۰ اثر ادبی دارد اعم از غزلیات، تک بیت های رنگین، داستان ها، مقالات، طرح ها، مخمسات رباعیات، دوبیتی ها، چارپاره ها، اشعار سپید و مصاحبات واهب و استفادهٔ سوء از زن در شرق و غرب. وی جایزۀ ادبی لقب «استاد ادب دری»، شش اوارد، سه مدال طلایی و ۸۲ تقدیر نامه و تصدیق نامه و گواهی نامه و دیپلوم را در برابر فعالیت هایش از مراجع معتبر ادبی و فرهنگی از آن خود کرده است.  همچنان توسط دو سفیر کبیر افغانستان در هالند در سال های ۲۰۱۳ محترم نبیل عنایت  و ۲۰۱۵ محترم داکتر عبید الله عبید با تقدیر نامه های رسمی نواخته شده است. همچنان در جمع فرهیختگان، شاعران زن  و زنان نخبه در شش کتاب از وی و فعالیت ها و دست آورد هایش یاد گردیده است. وی تقریظ بیشتر از هفت کتاب را نوشته و در بیشتر از ۴۰ کنفرانس و سیمینار در کشور های مختلف اروپایی و امریکایی اشتراک نموده، ۵۰ مصاحبه ای صوتی، تصویری و کتبی دارد. خانم واهب واصل نظر به علاقه اش به موسیقی هم فعالیت های هنری داشته، ۳۵ شعرش توسط هنر مندان خوانده شده و تصانیف مختلف برای هنرمندان افغان تهیه دیده است. در بخش کمپوز هم طبع آزمايی نموده که هنرمندان ما از آنها بهره برده اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.